Ako si nastaviť správny time-management


Keď mi pred mesiacom došiel jeden krásny e-mail od mojej čitateľky musela som sa trochu pousmiať. Lucka ma totiž poprosila, či by som mohla napísať článok o time-managemente, pretože z čítania môjho blogu nadobudla pocit, že ho mám dobrý. Viem, že sa hovorí, že samochvála smrdí, ale ak by malo moje okolie a moja rodina o mne povedať asi niečo, čo mi najviac závidí, bolo by to určite spravovanie môjho času. V tom som sa totiž za posledné roky stala majster. Prelomovým bol asi minulý rok, kedy som si naraz robila štátnice na dennej vysokej škole, na jazykovke, chodila do roboty na  160 hodín mesačne, popritom som spravovala dve stránky, písala blog a našla som si čas na snúbenca, rodinu a moje koníčky. Na toto vám napíšem len jedno - všetko sa dá, len si treba zaobstarať diár a chcieť. Tento rok som navyše v rámci školení dostala aj od môjho zamestnávateľa kurz time-managementu, takže ak sa vám nebudú pozdávať moje osobné rady, podkujem ich aj radami coucha, ktorý nám prednášal.

 1, určite si ciele a priority
Čo potrebujeme v prvom rade je urobiť si zoznam priorít. Toto je akoby najširší bod, ale určite sa vám time-manažment nastaví lepšie, ak budete vedieť, čo chcete. Couch nám dal na školení napísať si 5 vecí, ktoré pre nás hrajú najväčšiu úlohu v nasledujúcich troch rokoch. V prvom rade si treba uvedomiť, že či sa vám to páči alebo nie, nemôžete mať všetko. Najlepšie je urobiť si zoznam vecí, na ktorých vám záleží a ktoré by ste chceli dosiahnuť a od toho sa odvíjať. Poviem vám príklad - ja som si toho na seba v piatom ročníku uvalila fakt veľa, ale mojím cieľom bolo po skončení školy nájsť si robotu s ktorou budem fakt spokojná. Povedala som si, že chcem teda úspešne ukončiť školu, dokončiť si čo najviac certifikátov čo sa dá a získať čo najviac skúseností v predošlej robote.  Kým 95% mojich spolužiakov prežilo piaty ročník študentsky bezstarostne - veď posledný rok, potom začína ,,dospelý život" ja som mala hlavu plnú úlohami od 7 rána do 1 po polnoci. Ale ako som dopadla? Súdiac podľa toho, čo viem, mám bezpochybne najlepšiu pozíciu a to so všetkým, čo k tomu patrí.

2, zožeňte si diár a začnite plánovať
Ja osobne diáre používam od prvého stupňa na ZŠ. Diár je podľa mňa super vec, jednak kvôli time-manažmentu a jednak kvôli spätným spomienkam. Ak si ho uložíte viete si vďaka nemu prejsť kopec rokov dozadu a zaspomínať na to, čo bolo kedysi. Mnoho ľudí si kupuje diáre a potom slúžia ako ťažítka v kabelke, ale skúste sa ho naučiť používať naozaj. Ja si plánujem veci minimálne mesiac dopredu a to vo veciach, kde sa niekomu rozum zastavuje. Moje blízke okolie vie, že si robím mesačné zoznamy oblečenia, aby som prestriedala efektívne celý šatník, plánujem si dopredu obedy cez víkend, nech varím pestro a zaujímavo, plánujem nám výlety, dovolenky - pretože si tam viem usporiadať peniaze a potom toho vidieť viac, ako keby som rozmýšľala na poslednú chvíľu.
Keď máte čas zoberte si diár do ruky a skúste rozmýšľať, čo by ste chceli cez týždeň stihnúť. Chcete ísť nakúpiť? Chcete ísť kúpiť morčaťu trávu? Chcete sa stretnúť s kamoškou? Alebo sa vám doma potrhali pančušky a potrebujete nové? Zapíšte si to a dajte si to ako úlohu do kalendára. Takto na to nezabudnete a keď vám budú pribúdať úlohy budete vidieť, ktorý deň toho máte koľko.

3, prokrastinovať a byť lenivý
Viete aký je rozdiel medzi prokrastináciou a lenivosťou? Ak prokrastinujete hneváte sa na seba, že to robíte, lebo viete, že strácate čas, ale ak ste lenivý nevadí vám to a ste spokojný. Neprokrastinujte. Ak si chcete oddýchnuť a pozreť si 10 youtube videí, pozrite si ich, ale dajte si to ako plán, alebo to berte ako voľnočasovú aktivitu - tak s tým budete spokojné. Na svete je toľko úžasných vecí a tak málo času, tak si tú skúste uvedomiť, keď nabudúce kliknete na 9gag. Ja nehovorím, že halabala pozeranie stránok je zlé, len si na to skúste reálne vyhradiť nejaký čas a nazvyte to ,,oddych". Po 15 minútach skončíte a môžete sa venovať niečomu prínosnejšiemu. 


4, nastavte si stopky
Ak vás zrazu čaká veľa úloh a do žiadnej sa vám nechce - začnite fungovať na ,,stopkovom" fungovaní. Na každú úlohu si vyčleňte napr. 30 minút a potom 10 minút prestávky. Takto spojíte príjemne s užitočným. Za pol hodinu niečo stihnete urobiť, budete spokojné a následne vás čaká trochu oddychu. Takto môžete kombinovať rôzne činnosti a budete aj spokojné aj oddýchnuté.

5, buďte realistické
Asi posledné pravidlo, ktoré by som spomenula je, aby ste si dávali reálne ciele. Človek má len určité kapacity a nič vám nestojí za to, aby ste sa uhnali k chorobe. Ak s nejakým time-managementom len začínate, skúste skôr menej ako viac a uvidíte, aké budete spokojné.
* moje rady
  • Zožeňte si diár a majte ho stále stále pri sebe
  • Ak sa úlohy nakopia vyčleňte si jednu strany a urobte si ich zoznam z ktorého budete škrtať (škrtanie vám zlepšuje pocity zo samej seba, lebo vidíte, že úlohy ubúdajú)
  • Robte si dlhodobé ciele - ak sa vám teraz niečo nepáči,alebo vám príde, že výsledok uvidíte za dlho, to je v poriadku, on raz naozaj príde
  • Buďte na seba prísne a nepoľavujte - že máte v diári každú sobotu badmintom a vám sa nechce? Žiadne také! Je to naplánované ide sa!
  • Dávajte si výzvy - ak ste skončili školu, nezlenivte. Prihláste sa na jazykovku, začnite cvičiť, nájdite si hobby. Človek sa má stále čo učiť-  
  •  A hlavne - robte veci, ktoré vás robia šťastnou.
Toľko zopár rád, dúfam, že som niekoho inšpirovala alebo som pomohla. Ak vás napadnú hocijaké otázky píšte, budem len rada.

A čo vy? Máte nejaké nápady alebo skúsenosti ako si zlepšiť time-management? Stíhate všetko, čo chcete?

Previous
Next Post »

14 komentárov

Pre písanie komentárov
1. mája 2015, 10:23 delete

Tleskám, perfektní článek! Nic mě po dlouhé době tak nenakoplo, jako právě teď! (:

Reply
avatar
1. mája 2015, 12:37 delete

Bianca tlieskam ti moja :) viac takýchto článkov :)

Reply
avatar
Skaika
AUTHOR
1. mája 2015, 15:35 delete

Geniálny článok.:) Neznášam ten pocit ked nestíham a viem že mám ešte kopec povinností.Kúpila som si aj diár ale nejak som si v tom nenašla systém avšak tvoje rady určite vyskúšam !
http://skaiste-kissova.blogspot.sk/

Reply
avatar
1. mája 2015, 16:24 delete

I mně se článek moc líbil :-) Povedl se ti a je užitečný. Já používala diář dřív, když jsem toho měla také hodně. Teď mi stačí si příležitostně psát poznámky na papírky, jinak si všechno pamatuju a na všechno mám relativně dost času.

Reply
avatar
Katarína B.
AUTHOR
1. mája 2015, 17:15 delete

diár je naozaj mojou knihou spomienok a čím som staršia, tým viac vecí si doň píšem. zbožňujem pocit, že sa mám na čo spoľahnúť, keď pamäť zlyhá :)
plánovanie času je super, čím mám toho menej, tým dlhšie/horšie to robím, takže hurá deadliny, o chvíľu sú už tu a ja pevne verím, že sa už naozaj dokopem do všetkého, čo musím/chcem urobiť.
vďaka za článok :)

Reply
avatar
Pampeliska
AUTHOR
1. mája 2015, 22:27 delete

Ty vole to je peckový článok.
Za celý život som si dokázala naplánovať akurát tak dovolenku / dovolenky. A to ma aj celkom bavilo. Raz som skúšala plánovať aj denný program, ale dopadlo to nič moc. Ja nie som človek, ktorý ide podľa pravidiel a tak to aj vyzerá. Všade mám samé papiere čo mám vybaviť, čo musím vybaviť, čo musím urobiť a čo už malo byť dávno hotové, ale stále to odkladám. V poslednom čase sa, ale zase vážne zamýšľam nad tým, že si spravím aspoň jemný plánovač a zadelím si tak efektívne čas, aby som mohla cvičiť a každý deň vedela, že v tom čase musím (chcem) cvičiť, takže si na ten čas nemám plánovať nič iné. Chcem sa začať učiť anglinu, aj to si chcem naplánovať na určitý čas a kopec iných veci, ale nejak to nedokážem alebo sa mi do toho nechce, lebo viem, že mi to dlho nevydrží. Proste moje okolie nechápe, že niektorí ľudia môžu mať aj plány a keď si niečo naplánujem, tak práve vtedy so mnou niečo iné potrebujú a nedokážu mi to povedať aspoň deň vopred, aby som sa mohla nato pripraviť a nenaplánovať si nič iné a toto okolie sa teda nedá odbiť :D :/
Takže takýchto článkov by som uvítala viac, aby ma k tomu nalákali, že skúsim, veď to nie je až také zložité...
Celkom by ma potešil aj článok - niečo ako jedna stránka z môjho diára. Proste ako taký naplánový deň vyzerá. To máš naozaj naplánovanú každú minútu? Každú jednu vec. Tak to potom závisť. Toto zatiaľ nedokážem, ale dúfam, že raz to zvládnem, lebo teraz mám taký bordel v živote a verím, že je to aj tým, že nemám nič naplánované, všetko robím, len podľa toho, či sa mi chce alebo nie :D A samozrejme vieme ako takéto niečo dopadá, aj keď občas mám dni, kedy toho zvládnem veľa, napríklad len preto, že svieti slniečko a ja som ako na kľúčik. Niekto ma natočí a ja ideeeeem a robím veci, ktoré som odkladala už sto rokov, ale častejšie mám dni, kedy pozriem na kopu veci, ktoré treba vybaviť a ja si poviem aj zajtra je deň, ale zajtrajšok ešte nikdy neprišiel vždy je to dnešok a to je v prdeli :)
Inak chválim za úspechy. Som na teba hrdá, aj keď ťa poznám len cez blog a dlho som tu nebola, ale momentálne zanedbávam všetky blogy dokonca aj ten môj :/ A preto potrebujem plánovač, diár a poriadne zadelenie času :)

Reply
avatar
Nelly
AUTHOR
2. mája 2015, 10:04 delete

Moc děkuji za takovýto tip článku, opravdu mě to nabudilo si věci lépe plánovat, teď mám momentálně období, kdy skoro nic nestíhám :D

Reply
avatar
2. mája 2015, 19:13 delete

Baby ďakujem za krásne komentáre, som rada, že sa vám takýto článok páčil a kľudne môžem nejaké podobné robiť aj častejšie :)

Reply
avatar
Christy
AUTHOR
2. mája 2015, 19:23 delete

Super článok, padol teraz veľmi vhod! :)
ChristyShades

Reply
avatar
Niki
AUTHOR
2. mája 2015, 19:26 delete

Skvelý článok, zhltla som ho na jeden šup ☺ s time-managementom som mala vždy veľký problém, nechám sa inšpirovať

Reply
avatar
Amie
AUTHOR
2. mája 2015, 21:33 delete

Článek je úžasný, ačkoli většinu věcí znám (byla jsem donucena se je naučit, protože jsem zhruba podobně vytížená), je fajn vědět, že to dělám "správně", přiučit se pár tipů a udělat si virtuální "tytyty" ohledně prokrastinace, protože prokrastinátor a hledač výmluv já jsem strašnej. Zvládám všechno docela bez stresu... dokud nezačnu prokrastinovat. Jdu se nakopat a pracovat :))

Zrzavá katastrofa

Reply
avatar
3. mája 2015, 13:48 delete

Parádní článek.... Já bych osobně bez diáře nemohla žít, je to takový můj druhý mozek :-D

Reply
avatar
tinnie
AUTHOR
3. mája 2015, 21:24 delete

Plánovať by som možno aj plánovala, ale čo z toho, keď to potom neviem dodržať? :D Najviac však neznášam, keď už si aj niečo naplánujem a aj sa k tomu konečne dokopem a ono to nakoniec trvá oveľa oveľa dlhšie, než by malo. Pravidelne sa mi to stáva s vecami do školy. Veci, čo by mi mali trvať pol hodinu sa zrazu natiahnu na hodiny 3 a potom som z toho akurat tak frustrovaná, naštvaná a keď to konečne dokončím, ani zdaleka nemám chuť, robiť ďalšie nudné aktivity.

Reply
avatar
4. mája 2015, 20:27 delete

To je to, že nie je zázrak vedieť plánovať, ale rovnako dôležité je byť realistická. Preto je menej niekedy viac :)

Reply
avatar